با غذاهای ترکی آشنا شویم

با غذاهای ترکی آشنا شویم

27 خرداد 1402

دانستنی

با غذاهای ترکی آشنا شویم

غذاهای ترکی ترکیبی از تأثیر مدیترانه ، اروپای شرقی و قفقاز  است. گوشت گاو مهمترین گوشت در ترکیه است و بادمجان ، پیاز ، عدس ، لوبیا ، گوجه فرنگی ، سیر و خیار، سبزیجات اصلی هستند. غذاهای ترکی به دلیل طعم های غنی، مواد اولیه متنوع و تأثیرات فرهنگی شناخته شده است. این غذا تلفیقی از غذاهای مدیترانه ای، خاورمیانه، آسیای مرکزی و بالکان است که منجر به یک تجربه آشپزی منحصر به فرد می شود. در این مقاله شما را با غذاهای ترکیه آشنا می کنیم.

فهرست مطالب

غذاهای ترکی در شهرهای مختلف ترکیه

غذاهای خانگی در ترکیه

غذاهای ترکی و طعم بی نظیرش

دسرها در ترکیه

صبحانه در ترکیه

نوشیدنی ها در ترکیه

غذاهای ترکی در شهرهای مختلف ترکیه

غذاهای ترکی در سراسر کشور متفاوت است. پخت و پز در استانبول ، بورسا ، ازمیر و بقیه مناطق صغیر آسیا بسیاری از عناصر غذاهای دربار عثمانی را به ارث می برد. منطقه دریای سیاه از ماهی ها استفاده می کنند مخصوصاً گل دریای سیاه (حمی) و شامل غذاهای ذرت هستند. غذاهای جنوب شرقی (به عنوان مثال Urfa ، Gaziantep , Adana) به دلیل داشتن انواع کباب ، مزه و دسرهای مبتنی بر خمیر مانند باقلوا ، شبیات ، کادایف و کنیف معروف است. در مناطق غربی ترکیه ، جایی که درختان زیتون به وفور رشد می کنند ، روغن زیتون نوع اصلی روغن مورد استفاده برای پخت و پز است. غذاهای مناطق اژه ، مارمارا و مدیترانه سرشار از سبزیجات ، گیاهان و ماهی هستند. نام یک تخصص گاهی اوقات شامل نام یک شهر یا منطقه است ، چه در داخل یا خارج از ترکیه ، و ممکن است به تکنیک خاص یا مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در آن منطقه اشاره داشته باشد. به عنوان مثال ، تفاوت بین کباب اروفا و کباب آدانا در ضخامت گل سیب زمینی و مقدار فلفل گرم است که کباب حاوی آن است. کباب اروفا نسبت به کباب آدانا کمتر تند و ضخیم تر است. اگرچه غذاهای مبتنی بر گوشت مانند کباب، اصلی ترین غذاهای ترکی است که در کشورهای خارجی ارائه می شود ، وعده های غذایی بومی ترکی عمدتاً حول محور برنج ، سبزیجات و نان است.

در آقای ترکیه هدفمند تبلیغ کن

غذاهای خانگی در ترکیه

هنوز هم غذای خانگی توسط مردم ترکیه ترجیح داده می شود. اگرچه شیوه زندگی تازه، نسل جدید را به سمت بیرون خوردن سوق می دهد ولی مردم ترکیه معمولاً ترجیح می دهند در خانه غذا بخورند. یک وعده غذایی معمولی با سوپ شروع می شود (مخصوصاً در زمستان) و پس از آن با یک ظرف از سبزیجات یا حبوبات (به طور معمول با گوشت یا گوشت چرخ کرده)  تمام می شود. در تابستان بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای سوپ ، قبل یا بعد از دوره اصلی ، یک غذای سرد سبزیجات پخته شده با روغن زیتون (zeytinyağlı yemekler) بخورند ، که این هم می تواند یک مرغ ، گوشت یا ماهی باشد.

غذاهای-ترکی

غذاهای ترکی و طعم بی نظیرش

  • مواد اصلی

مواد تشکیل دهنده رایج در غذاهای ترکی شامل گوشت بره، گوشت گاو، مرغ، ماهی، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل، پیاز، سیر، روغن زیتون، ماست، بلغور، عدس، نخود و ادویه جات مختلف مانند زیره، پاپریکا و سماق است.

  • مزه

مزه به انواع غذاهای کوچکی گفته می شود که به عنوان پیش غذا  سرو می شوند. این می تواند شامل مواردی مانند دلمه (برگ انگور شکم پر)، cacık (ماست با خیار و سیر) و انواع مختلف پنیر باشد.

  • کباب

کباب یک غذای محبوب ترکی است که از گوشت کبابی یا بریان شده تهیه می شود و اغلب روی سیخ پخته می شود. انواع مختلف آن شامل شیش کباب (مکعب های گوشت کبابی)، دونر کباب (گوشت چرخان) و اسکندر کباب (گوشتی که روی نان پیتا با سس گوجه فرنگی و ماست سرو می شود).

  • صبحانه ترکی (Kahvaltı)

صبحانه ترکی ترکیبی لذت بخش از مواد تازه است. معمولاً شامل نان، پنیر، زیتون، گوجه فرنگی، خیار، تخم مرغ، عسل، مربا و چای است.

  • دسرها

دسرهای ترکی به دلیل شیرینی و طعم غنی خود مشهور هستند. باقلوا، شیرینی ای که از لایه های خمیر فیلو پر شده با آجیل و آغشته به شربت درست می شود، یکی از معروف ترین دسرهای ترکیه است. سایر گزینه های محبوب عبارتند از دمنوش ترکی (لوکوم)، کونهفه (شیرینی پنیر خیس شده در شربت شیرین)، و سوتلاج (پودینگ برنج).دسرهای ترکی روشی لذت بخش برای پایان دادن به یک وعده غذایی هستند. علاوه بر باقلوا و لذیذ ترکی، غذاهای دیگری مانند کونیفه (شیرینی رنده شده با پنیر و شربت شیرین)، روانی (کیک سمولینا خیس شده در شربت) و şekerpare (کوکی های شیرین بر پایه سمولینا) را خواهید یافت. یک نوشیدنی محبوب در تابستان های گرم سالپ است، نوشیدنی گرم و آرامش بخش که از ریشه ارکیده تهیه می شود و روی آن دارچین یا جوز هندی می ریزد.

  • چای و قهوه ترکی

چای (çay) بخشی ضروری از فرهنگ ترکیه است و معمولاً به رنگ سیاه در لیوان های کوچک سرو می شود. قهوه ترک قوی است و در فنجان های کوچک سرو می شود که اغلب با یک لیوان آب همراه است.

  • تخصص های منطقه ای

ترکیه دارای تخصص های منطقه ای مختلفی است. به عنوان مثال، در جنوب شرقی، می توانید غذاهایی مانند کباب را پیدا کنید که در اجاق سفالی به نام tandır پخته می شوند، در حالی که در منطقه دریای سیاه، نان ذرت (mısır ekmeği) و غذاهای بر پایه آنچوی رایج است.

  • سوپ

غذاهای ترکی انواع سوپ های خوشمزه را ارائه می دهند. گزینه های محبوب عبارتند از mercimek çorbası (سوپ عدس قرمز)، ezogelin çorbası (سوپ عدس قرمز و بلغور)، yayla çorbası (سوپ ماست و برنج)، و iskembe çorbası (سوپ تره).

  • غذاهای دریایی

ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود دارای خط ساحلی در امتداد دریای مدیترانه، اژه و دریای سیاه است که به معنای فراوانی غذاهای دریایی تازه است. ماهی کبابی، مانند ماهی باس در کنار غذاهایی مانند میگو و صدف شکم پر (میدیه دلمه) یک انتخاب رایج است.

  • نوشیدنی های منطقه ای

ترکیه نوشیدنی های منطقه ای منحصر به فردی دارد. آیران، یک نوشیدنی تازه بر پایه ماست، یک انتخاب محبوب در سراسر کشور است. سالپ که قبلاً ذکر شد، در ماه‌های زمستان شیوع بیشتری دارد. در استان های شرقی می توانید نوشیدنی چای مانندی به نام چای سماور پیدا کنید که در قوری مخصوصی به نام سماور تهیه می شود.

  • غذاهای خیابانی

غذاهای خیابانی ترکیه بخشی جدایی ناپذیر از تجربه آشپزی است. می‌توانید سیمیت (حلقه‌های نان پوشیده از کنجد)، دوروم (کالاهای پر شده با گوشت یا سبزیجات کبابی)، کوکورچ (روده‌های بره یا بز کبابی)، و میسیر (ذرت کبابی روی بلال) را پیدا کنید که توسط فروشندگان خیابانی در شهرهای مختلف به فروش می‌رسند.

  • پنیر منطقه ای

ترکیه سنت غنی پنیرسازی دارد و مناطق مختلف به خاطر انواع منحصر به فردشان شناخته شده اند. برخی از پنیرهای محبوب ترکی عبارتند از beyaz peynir (پنیر سفید)، kaşar (پنیر زرد)، ezine peyniri (از شهر Ezine) و tulum peyniri (نوعی پنیر کهنه).

  • دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی، معروف به "چای" معمولا در ترکیه استفاده می شود. به غیر از چای سیاه معروف، انواع عرقیات گیاهی مانند چای سیب، چای گل سرخ، چای مریم گلی و چای نمدار را خواهید یافت که اغلب به دلیل فواید سلامتی مصرف می شوند.

  • روش‌های طبخ سنتی

غذاهای ترکی از روش‌های مختلف پخت و پز سنتی استفاده می‌کنند. یکی از این تکنیک‌ها «تاندر» است که شامل پخت آهسته گوشت در اجاق سفالی است. روش دیگر «Sac tava» است که در آن گوشت و سبزیجات روی یک توری محدب شکل معروف به «کیسه» پخته می‌شوند.

دسرها در ترکیه

بعضی از دسرهای ترکیه ای از نوع عربی و شیرینی عربی الگوبرداری شده اند: غذاهای معروف شامل شیرینی لوبیا ، یک شیرینی لایه ای از آجیل ریز خرد شده و خمیر فیلو خیس شده در عسل و ادویه جات ترشی جات. انواع دسرهای بسیار بیشتری نیز وجود دارد که بطور عمده از شیر استفاده می شود ، مانند کازندیبی ، کشیش ، موهلبلی ، ساتلاچ ، توف گوسی ، گللاچ و غیره.

صبحانه-ترکیه

درخواست مشاوره در ترکیه

صبحانه در ترکیه

صبحانه ترکی شامل چای ، نان، زیتون، پنیر فتا، گوجه فرنگی ، خیار و گاهی اوقات عسل و مربا سرو می شود. نوع دیگر صبحانه ترکی املت است که پیاز ، سیر و گوجه فرنگی همه با تخم مرغ ترکیب می شوند. این غذا به صورت سنتی در یک کاسه سفالی پخته شده و سرو می شود. نان در ترکیه همه جا حاضر است و در هر وعده غذایی سبد بزرگی از نان های پوسته دار به شما هدیه می شود.

بیشتر بخوانید: رستوران های ترکیه

نوشیدنی ها در ترکیه

  • قهوه ترک

قهوه ترکی که در فنجان های کوچک سرو می شود ، بسیار خوشمزه است ، فقط مراقب باشید که در ته فنجان ، ته مانده ها را ننوشید. قهوه های فوری ، کاپوچینوها و اسپرسوها روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند و با طعم های مختلفی می توان یافت. علیرغم اینکه قهوه نقش مهمی در فرهنگ ملی ترکیه دارد، چای نیز بسیار محبوب است توصیه می کنیم حتما چای سیب مخصوص یا چای مریم گلی(به معنای واقعی کلمه چای جزیره ای) ترکیه را مزه کنید!

  • بوزا

بوزا نام نوشیدنی سنتی سرد و غلیظ در ترکیه است که از آسیای میانه سرچشمه می گیرد. این بلغور تخمیر شده (نوعی گندم) با شکر و آب اضافی است. Vefa Bozacisi  شناخته شده ترین و سنتی ترین تولیدکننده بوزا در استانبول است. در آنکارا ، بوزا عالی را از Akman Boza Salonu در شهر قدیمی در اولوس می توان پیدا کرد. Boza همچنین در قفسه های بسیاری از سوپر مارکت ها ، به ویژه در زمستان ، بسته بندی شده در بطری های PET 1 لیتری قابل یافت است.

  • ثعلب

ثعلب یکی دیگر از نوشیدنی های گرم سنتی است که از شیر ، ریشه ارکیده و شکر تهیه می شود و به طور معمول با دارچین تزئین می شود. بیشتر در زمستان سرو می شود و در کافه ها و شیرینی پزی ها می توان یافت. همچنین در بسیاری از سوپر مارکت ها که با نام Hazır Sahlep به فروش می رسند می توانید sahlep فوری پیدا کنید.

  • شربت قرمز خشخاش

شربت قرمز خشخاش یکی از نوشیدنی های سنتی ترکی است که از طریق گلبرگهای خشخاش قرمز ، آب و شکر به روش های طبیعی ساخته شده است که به بوزکادا با شربت خشخاش مشهور است.