معرفی 11 کلیساهای معروف استانبول

معرفی 11 کلیساهای معروف استانبول

18 مرداد 1402

جاذبه گردشگری

معرفی 11  کلیساهای معروف استانبول
استانبول مرکز فرهنگ های مختلف از جمله ادیان است. 158 کلیسای تاریخی در استانبول وجود دارد و بسیاری از آنها هنوز فعال هستند. کلیساها از نظر اهمیت تاریخی شهر بسیار مهم هستند. از نظر تاریخی، مسیحیت از قرن چهارم در استانبول رواج داشته است. نام قدیمی استانبول، قسطنطنیه بوده که امپراتوری روم شرقی بر آن فرمانروایی می کرد . در سال 330 میلادی امپراتور بزرگ رومی ها، کنستانتین این شهر را بازسازی کرد. کنستانتین نخستین پادشاه مسیحی رومیان بود به همین علت است که در استانبول کلیساهای زیادی وجود دارد. از آنجایی که استانبول یکی از بهترین شهرهایی است که به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر در نظر گرفته می شود، کلیساهای معروف با معماری زیبایی را دارد.  قدمت مسیحیت در استانبول به قرن چهارم برمی گردد. ایاصوفیه، ایا آیرین و هاواریون اولین کلیساهای مسیحی استانبول هستند. کلیساهای زیادی در استانبول وجود داشت که متعلق به فرقه ها، فرقه های مذهبی و ملل مختلف (یونانی، ارمنی، لاتین، بلغاری، ایتالیایی، جنوایز و غیره) بودند. در این مطلب به معرفی کلیساهای معروف استابنول پرداخته ایم که ارزش دیدن را دارند. می توانید برای جشن کریسمس در ترکیه هم از این کلیساها بازدید کنید و مراسم مسیحی ها را در این روز ببینید.
معرفی پروژه های ساختمانی ترکیه

معرفی کلیساهای معروف استانبول

کلیسا-سنت آنتوان

  • کلیسای سنت آنتوان

یکی از زیباترین و باشکوه ترین کلیساهای استانبول، سنت آنتوان (سنت آنتونی پادوآ) در خیابان معروف استقلال در تکسیم قرار دارد. این کلیسا که در سال 1912 به سبک نئوگوتیک ایتالیایی ساخته شد، همچنین یکی از بزرگترین کلیساهای استانبول است و به پرجمعیت ترین جامعه کاتولیک تعلق دارد. این کلیسا در سال 1912 در محله بی اغلو، خیابان استقلال استانبول برای مسیحیان ایتالیایی ساخته شد. مذهب کلیسای آنتونی کاتولیک رومی و محلی برای برگزاری بزرگ ترین تجمع کاتولیکی شهر می باشد. معمار این کلیسا ایتالیایی ترک به نام خولیو مونگری است که ساختمان های مهم دیگری را نیز در استانبول و آنکارا طراحی کرده. این کلیسا بزرگترین کلیسای استانبول بوده و توسط یک کشیش ایتالیایی اداره می شود.

هزینه ورود: رایگان

ساعت بازدید: 8 صبح

آدرس: بی اغلو ، خیابان استقلال شماره 171، توم‌ توم

  • کلیسای سنت جورج

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول، کلیسای سنت جرج می باشد. این کلیسا با نمای داخلی و بیرونی اش یکی از مقدس ترین مکان ها برای مسیحی های ارتدکس است.  کلیسای سنت جورج  در سال 1453 ساخته شد و در دهه نخستین 1600 به مرکز معنوی مسیحیان ارتدکس شرقی جهان تبدیل شد.  کلیسای سنت جورج دارای اشیاء با ارزش بسیاری است و تاج و تخت قرن پنجم برجسته ترین آن است. این کلیسا به یکی از جان باختگان مسیحی به نام سنت جرج اهدا شد به همین علت نام این کلیسا را سنت جرج نهادند و به عنوان “کلیسای پدرسالاری مریخ بزرگ”  نیز شناخته می شود.

هزینه ورود: رایگان

ساعت بازدید: 8:30 الی 16

آدرس: استانبول، فاتح، یوووز سلطان سلیم 

کلیسا-های-استانبول

  • کلیسا سنت استفان بولگارین

این کلیسا در قرن 19 به بلغاری ها اجاره داده شد تا بتوانند کلیسای مخصوص به خود را داشته باشند. در ابتدا کلیسای سنت استفان بولگارین سازه ی چوبی بود که در نزدیکی گلدن هورن قرار داشت که بعدها گسترش پیدا کرد و به یک کلیسای بزرگ تر و آهنی تبدیل شد. برای ساخت بخش های پیش ساخته شده کلیسا، رقابتی بین المللی برگزار کردند و شرکتی اتریشی برنده این رقابت شد. بنابراین قطعات کلیسا ابتدا در کشور اتریش ساخته شده و سپس با کشتی به استانبول منتقل شد.

هزینه ورود: رایگان

آدرس: استانبول، فاتح، شیشلی، خیابان عبید حریت 70 

  • کلیسای Hagia Triada

کلیسای Hagia Triada در ورودی خیابان استقلال، تکسیم، در سمت چپ قرار دارد و با گنبد و برج‌های ناقوس دوقلو برای همه قابل مشاهده است. قدمت آن به سال 1880 برمی‌گردد و یک کلیسای ارتدکس یونانی مقدس است که به تازگی بازسازی شده است.

  • کلیسا چورا

این کلیسا با نام نجات دهنده مقدس شناخته می شود که کلیسای باقی مانده در قرن 5 میلادی یعنی دوره بیزانس است. ماحت کلیسای کورا حدود 724 متر است که توسط فردی به نام جاستینیوس به منظور مراسم های مذهبی ساخته شد. معماری داخلی کلیسای کورا با کاشی ها ، موزائیک ها و نقاشی هایی تاریخی از دوران بیزانس تزئین شده است و به عنوان یک شاهکار از معماری دوران بیزانس بجا مانده است . این کلیسا دارای 3 ساختمان، ورودی (نارتکس)، بدنه اصلی (نوس) و یک کلیسای کوچک (پارسلیشن ) می باشد. این کلیسا دارای 6 گنبد می باشد که 2 گنبد بر روی سالن ورودی، 3 گنبد برروی بدنه اصلی و 1 گنبد بر روی کلیسای کوچک واقع شده است.

ساعت بازدید: نیمه اول سال 9 تا 19 و نیمه دوم 9 تا 17

آدرس: استانبول، فاتیح، کوچه کاریه کامی شماره ۲۶، محله ایوانسرای 

  • کلیسا سنت پیر در کاراکوی

کلیسای سنت پیر که در پایین برج گالاتا در کاراکوی قرار دارد، در سال‌های 1841-1843 ساخته شد. پس از تصرف کشیشان دومینیکن گالاتا، که اکنون مسجد اعراب است، کلیسا به اینجا منتقل شد. با سبک بازیلیکا و محراب چهار طرفه، دیوارهای عقبی کلیسا در بخشی از دیوارهای قدیمی گالاتا ساخته شده است.

  • کلیسا سانتا ماریا دراپریس

سانتا ماریا دراپریس یک کلیسای کاتولیک رومی است که در دوره امپراتوری روم توسط خانواده دراپریس در سال 1453 ساخته شد و درست چند ماه قبل از تسخیر شهر توسط عثمانی ها ساخت آن تکمیل شد. اجازه ساخت این کلیسا را سلطان عبدالحمید دوم صادر کرد به همین علت به هنگام ورود کلیسا سانتا ماریا، پلاکی بر سر در خواهید دید که نام سلطان عبدالحمید دوم بر آن درج شده است. پس از ورود به کلیسا، پلکانی بازدیدکنندگان را به سوی محراب دو طبقه کلیسا هدایت می کند و در آن جا می توانید تندیسی زیبا از مریم مقدس ببینید.

هزینه ورود: رایگان

ساعت بازدید: شنبه تا دوشنبه 10 تا 12 و 14 تا 16

آدرس: استانبول، بیوگلو، خیابان 215 استقلال، توم توم 

  • کلیسا ایا ایرنه

نخستین کلیسایی که در شهر قسطنطنیه ساخته شد، کلیسای ایا ایرنه بود. نام دیگر این کلیسا حاجیا ایرنه است که به معنی قطعه مقدس می باشد. این کلیسا در قرن 5 و 8 میلادی تخریب و دوباره بازسازی شد. امروزه کلیسا ایا ایرنه به موزه و محلی برای برگزاری موسیقی کلاسیک در نظر گرفته می شود و همچنین هر سال بسیاری از کنسرت های فستیوال بین المللی استانبول در این کلیسا برگزار می شود. کلیسا ایا ایرنه امروزه درون حیاط اول کاخ باشکوه توپکاپی قرار گرفته است.

زمان بازدید: در تمامی روزهای هفته به جز سه شنبه ها می توانید از موزه توپکاپی بازدید کنید. زمستان: ۹ تا ۱۶:۴۵ تابستان: ۹ تا ۱۸

آدرس: استانبول، فاتح، محله کانکورتاران 

  • کلیسا روح القدوس

کلیسای روح القدوس سال 1846 به سبک باروک و تحت نظر معمار ایتالیایی به اسم فاستی و همکارش جولین ساخته شده است. این کاخ بین سال های 1934 تا 1944 نماینده جوزپه رونکالی بوده که بعدها به پاپ با اسم جان تبدیل شد که عکس آن را در سمت چپ کلیسا می توانید مشاهده کنید. این نقاشی در سال 2000 رنگ آمیزی شده است. کلیسای روح القدوس مرکز اصلی روحانی کاتولیک های لاتین وکیل استانبول بوده که پاستور جامعه لاتین می باشد. این کلیسا به چهار پاپ خوش آمد گفته و اسم آن ها نیز روی تابلوهای یادبود در دیواره های کلیسا نوشته شده است. زیر قسمت مرکزی کلیسا نیز یک معبد تاریخی قرار داشته که در ان اسقف اعظم مونس دفن شده است. همینطور جوزپه، موسیقی دان دربار سلطان محمود دوم نیز در این قسمت از کلیسا دفن شده است.

هزینه ورود: رایگان

آدرس: استانبول، شیشلی 

  • کلیسا سنت ماری

کلیسا سنت ماری تنها کلیسای ارتدکس شرقی است که در بالت منطقه گلدن هورن قرار دارد این بنا در حدود قرن دهم ساخته شده ولی در قرن سیزدهم به دست پرنسس ماریا دوباره ساخته شد. پرنسس ماریا دختر میخائیل هشتم بود که توسط پدرش در سال ١٢۶۵ به منظور ازدواج با یکی از خان های مغول به نام هولاکو به ایران فرستاده شد. ولی هولاکو قبل از رسیدن ماریا به مغولستان از دنیا رفت. ماریا با ولیعهد اباقاخان ازدواج کرد. به مدت پانزده سال ماریا مردم ازجمله خود خان را تشویق به گرویدن به دین مسیحیت کرد. پس از آنکه اباقاخان به دست برادرش ترور شد ماریا به قسطنطنیه بازگشت. وی کلیسا را به همراه یک صومعه در کنارش دوباره ساخت و هر دو را وقف مریم مقدس کرد و مابقی عمر خود را در آن گذراند. 

  • کلیسا کریمیا

کریمیا یک کلیسای انگلیسی است که در قرن 19 به یاد سربازان انگلیسی  در منطقه تکسیم ساخته شد . نخستین بار ایده ساخت یادبودی برای جنگجویان جنگ کریمیا در سال 1856 میلادی مطرح شد و سپس پس از برگزاری رقابتی، ویلیام برگر، طراح برنده توانست مسئولیت معماری کلیسا یادبود را از آن خود کند. ساخت این کلیسا در انتهای قرن نوزدهم به پایان رسید. تمام سنگ های این کلیسای زیبا از کشور مالتا آورده شده اند و هنوز هم هر یک شنبه مراسم عشاء ربانی در کلیسا یادبود کریمیا برگزار می شود.

آدرس: استانبول، بیوگلو، خیابان سردار اکرم 83، شاهکولو

ملک های زیر ۱۰۰ هزار دلار