اردوغان : نه نفت و نه خاک، هدف ما تامین امنیت مرزهایمان است

اردوغان : نه نفت و نه خاک، هدف ما تامین امنیت مرزهایمان است

15 شهریور 1401

اخبار ترکیه

اردوغان : نه نفت و نه خاک، هدف ما تامین امنیت مرزهایمان است
همه چزی درباره ی زندگی در ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری اعلام کرد که دلیل حضور ترکیه در سوریه نه خاک و نه نفت، بلکه تامین امنیت مرزی است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری اعلام کرد که دلیل حضور ترکیه در سوریه نه خاک و نه نفت، بلکه تامین امنیت مرزی است.

اردوغان طی سخنرانی در گردهمایی نمایندگان مجلس در استانبول، گفت: "میخواهیم با تشکیل منطقه امن در سوریه مرزهایمان را تحت ضمانت قرار دهیم. ما به نفت و خاک آنها چشم ندوخته ایم. "

رئیس جمهوری با اعلام اینکه "ما بنا به دعوت اسد به آنجا (سوریه) نرفتیم" گفت: "ما بنا به دعوت مردم سوریه به آنجا رفتیم. تا زمانیکه مردم سوریه نگویند که " این کار دیگر تمام شد" ما قصد خروج از آنجا را نداریم. "

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنانش اعلام کرد که تعداد شهدای حملات روز پنجشنبه در ادلب به 36 نفر افزایش یافت.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تلاش‌ها در جهت ایجاد منطقه امن در عمق 30 کیلومتری در سوریه همچنان ادامه دارد گفت: "خون شهدایمان بر زمین نخواهد ماند. تاکنون بیش از دو هزار و 100 عنصر متعلق به رژیم کشته شده و نزدیک به 300 خودرو نیز منهدم شده است. شب گذشته 7 انبار محصولات شیمیایی منفجر شده است. این مرحله‌ای است که به هیچ‌وجه نمی‌خواستیم به آن برسیم. اما مادامی که ما را وادار به این کار می‌کنند باید عواقب آن را نیز متحمل شوند."

اردوغان افزود: "هدف اصلی سناریویی که مقابل ماست نه سوریه بلکه ترکیه است. پس از نیل به اهدافشان در سوریه به سمت ترکیه نشانه خواهند رفت. تصور آنکه، آنهایی که سوریه را به سه قسمت تجزیه کرده‌اند، برای تمامیت ارضی ترکیه احترام قائل خواهند بود، غفلت محض است. "

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرد: وعده ای که به ما دادند چه بود؟ قرار بود سازمان تروریستی ی پ گ، پ ی د را از منطقه خارج کنند. نه روسیه و نه آمریکا تنوانستند به وعده خود عمل کنند. قادر به خارج کردن این سازمان تروریستی نشدند. در حالی که با هزاران تریلر حامل سلاح، مهمات و تجهزات به سازمان های تروریستی کمک تسلیحاتی میشود و در حالی که رژیم به طور جدی سلاح، مهمات، موشک و همه چیز را از طریق این کشورها تامین میکند، ترکیه در این زمینه از هیچ نوع کمکی بهره نمیگیرد، حتی در مورد مهاجرین نیز کمکی در اختیار ترکیه قرار نمیگیرد.

رئیس جمهوری گفت: "به آقای پوتین هم گفتم. " شما در آنجا چه کاری دارید؟ اگر میخواهید در آنجا پایگاه تاسیس کنید، بکنید ولی از جلوی ما در آنجا کنار بروید. "

اردوغان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در پی این روند نیز گذرگاه های مرزی ترکیه را نخواهند بست گفت:"ماهها پیش چه گفتیم؟ گفتیم اگر این طور ادامه پیدا کند ما درها را باز خواهیم کرد. ناراحت شدند. حرف ما را باور نکردند. ما هم دیروز آنچه گفتیم را انجام دادیم. اکنون نزدیک به 18 هزار نفر شد کسانی که از گذرگاه های مرزی عبور کردند. اما امروز ممکن است این تعداد به 25 تا 30 هزار افزایش یابد. این گذرگاه ها را از این به بعد نیز نخواهیم بست.

رئیس جمهوری تاکید کرد که به 3.7 میلیون سوری در کشورمان پناه داده‌ایم و توان تحمل یک موج جدید مهاجرت را نداریم.

اردوغان همچنین خاطر نشان کرد که به رژیم و حامیان آن قاطعیت خود را نشان خواهیم داد.

درخواست مشاوره در ترکیه