راه های پیدا کردن کار در ترکیه، چگونه می‌توانم در ترکیه کار پیدا کنیم؟

راه های پیدا کردن کار در ترکیه، چگونه می‌توانم در ترکیه کار پیدا کنیم؟

15 شهریور 1401

حقوقی

راه های پیدا کردن کار در ترکیه، چگونه می‌توانم در ترکیه کار پیدا کنیم؟
پیدا کردن کار در ترکیه دغدغه بسیاری از افراد برای مهاجرت و سفر به ترکیه است.  وقتی فکر مهاجرت به ترکیه می کنید مسئله ای که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که چگونه در این کشور درآمد داشته باشیم؟ از کجا کار پیدا کنیم؟ قوانین کار در ترکیه چیست؟ چه شغلی برای ایرانیان مناسب است؟ حداقل حقوق قانون کار ترکیه برای ایرانیان چقدر است؟ اقامت ترکیه از طریق کار امکان پذیر است؟ و … ما در این مقاله قصد داریم به صورت ساده جواب سوالات را بدهیم و شما را راهنمایی کنیم تا با دید باز به ترکیه سفر کنید.  

راه های پیدا کردن کار در ترکیه

برای پیدا کردن کار در این کشور چندین روش وجود دارد که بتوانید با خیال راحت کار پیدا کنید. اگر قصد دارید به ترکیه مهاجرت و کار کنید توصیه ما به شما این است که زبان ترکی استانبولی یاد بگیرید تا بتوانید راحت تر ارتباط برقرار کنید.

پیدا کردن کار در ترکیه: روش اول

برای پیدا کردن کار مانند ایران که روزنامه های مختلفی وجود دارد و نیازمندی‌های خود را در روزنامه چاپ می‌کنند، در ترکیه نیز چنین روزنامه‌های وجود دارند مانند روزنامه پستا (Posta)، زمان (Zaman) و حوریت .(Hurriyet) شما می توانید با تهیه این روزنامه ها از قسمت آگهی های کاری شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

پیدا کردن کار در ترکیه: روش دوم

 در ترکیه سایت های معتبری وجود دارد که شما می توانید رزومه خود را ارسال کنید و درصورتیکه مورد تایید کارفرما بود، برایتان وقت مصاحبه گذاشته می شود. ما مقاله ای در این خصوص برایتان آماده کرده ایم. لطفا به معرفی سایت های معتبر کاریابی در ترکیه مراجعه کنید.

این نکته را فراموش نکنید اگر شما در ترکیه کار پیدا کردید و اقامت کاری دریافت کردید این بدان معنا نیست که شما مجاز هستید در ترکیه کار کنید. شما باید چالیشما ایزنی یا مجوز کار در ترکیه را هم دریافت کنید. ما در مقاله چالیشما ایزنی چیست و چطور می توانیم آن را دریافت کنیم مفصل در این خصوص صحبت کرده ایم. کار در ترکیه
در آقای ترکیه هدفمند تبلیغ کن

کلاس های آموزشی برای پیدا کردن کار در ترکیه

در ترکیه برخی کلاس ها برای یادگیری و مهارت وجود دارند که با شرکت کردن در این کلاس ها می توانید مهارت و تخصص خود را افزایش دهید و کار مورد نظر خود را پیدا کنید.

۱- کلاس‌های آموزش حرفه‌ای

این کلاس‌ها به منظور افزایش مهارت‌های افراد بیکار به منظور پیدا کردن راحت‌تر کار برگزار می‌شود.

۲- کلاس‌های آموزش شروع به کار

این کلاس‌ها به منظور افزایش مهارت و کسب تجربه کاری برای افراد بیکار برگزار می‌شود. افراد شرکت‌کننده در این کلاس‌ها دوره آموزشی خود را نزد یک کارفرما سپری می‌کنند. این افراد می‌توانند یا خودشان کارفرمای مورد نظر را پیدا کنند و یا از سازمان کار ترکیه بخواهند تا برای آنها کارفرما پیدا کند.

۳-  کلاس‌های آموزش کارآفرینی

این کلاس‌ها به منظور کمک به افرادی که می‌خواهند کارآفرینی کرده و یا شغل خود را ارتقا دهند، برگزار می‌شود. بعد از پیدا کردن شغل متناسب با شرایط مدنظر خود، مواردی وجود دارد که باید به آنها دقت نمایید. دقت کردن به موارد زیر و رعایت این موارد مانع از متضرر شدن شما در زندگی شغلی خواهد شد. قوانین کار در ترکیه

قوانین و مقررات کار در ترکیه

  • به هنگام عقد قرارداد استخدام، قرائت مفاد قرارداد با دفت بسیار زیاد ضروری است. در این رابطه باید به مواردی از قبیل نوع کار، محل کار و دستمزد دقت کنید. یک نسخه از قرارداد را حتما دریافت کنید. مدت آزمایشی به هنگام شروع به کار حداکثر ۲ ماه است. در طول مدت آزمایشی کارفرما موظف به پرداخت حقوق و حق بیمه می باشد.
  • از حقوق شغلی خود مطلع باشید!
  • در زندگی شغلی هیچ کس نمی‌تواند به دلایلی نظیر زبان، ملیت، رنگ پوست، جنسیت، معلولیت، تفکر سیاسی، باور فلسفی، مذهب و موارد مشابه در حق شما تبعیض قایل شود. هیچ کس نمی تواند شما را به زور وادار به کار کند.
  • کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه شما به مانند دیگر کارکنان می باشد.
  • کارفرما موظف به پرداخت حقوق شما در قبال زحماتتان می باشد. در صورت عدم پرداخت می توانید با مراجعه به مراجع مربوطه و یا از طریق اقامه دعوی کارفرما را مجبور به پرداخت کنید.
  • کارفرما نمی تواند شما را مجبور به عدم استفاده از مرخصی سالانه استحقاقی نماید. به علاوه کارفرما موظف است در هر هفته ۲۴ ساعت مرخصی بی‌وقفه به شما بدهد. کارفرما موظف به اخذ تدابیر مربوطه در خصوص سلامت و ایمنی کار می باشد.
  • شما حق عضویت در سندیکاهای کارگری را دارید.
  • هم شما و هم کارفرما حق فسخ قرارداد استخدام با رعایت مدت زمان های مربوط به اطلاع‌رسانی را دارید.
  • در قرارداد استخدام از سوی کارفرما و یا به دلایل موجه از سوی شما فسخ گردد، شما حق دریافت حق سنوات مربوطه را دارید. (در صورتی که قرارداد به دلایل موجه از سوی کارفرما فسخ گردد، ممکن است حق دریافت حق سنوات نداشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این که کدام دلایل موجه هستند، می‌توانید با مرکز تلفن وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی با شماره ۱۷۰ تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی iskur.gov.tr مراجعه کنید.)
  • در ترکیه برخی مشاغل ممنوعه وجود دارد که اتباع خارجی اجازه اشتغال به این مشاغل را ندارند. برای اطلاع از اینکه کدام مشاغل برای اشتغال اتباع خارجی ممنوع هستند، می‌توانید به مشاغل ممنوعه برای اتباع خارجی در ترکیه مراجعه کنید.

 کلاهبرداری کار در ترکیه، هوشیار باشید!

بازار کار در این کشور بسیار داغ است. بسیاری از افراد بدون اینکه اطلاعاتی از شرایط کار داشته باشند به این کشور سفر می کند. شرکت های کاریابی زیادی در ترکیه حتی در ایران وجود دارد که به شما وعده های پوچ می دهند. “ما بهترین شغل ها را با درآمد بالا برایتان پیدا میکنیم” ، “رویاهایتان را با ما به حقیقت تبدیل کنید”، “اگر به دنبال کار در ترکیه با درآمد میلیاردی هستید کافیست با ما تماس بگیرید”.  اینها نمونه تبلیغات واهی از چنین شرکت‌های کلاهبردار است که از شما هزینه‌های سنگینی دریافت می کنند و شما را راهی ترکیه می نمایند ولی وقتی به ترکیه رفتید خبری از کار و حقوق میلیاردی نیست. شما علاوه بر اینکه باید به ایران برگردید، هزینه زیادی را نیز از دست خواهید داد. پس نباید به این تبلیغات خوش آب و رنگ توجهی داشته باشید و وسوسه شوید.
ملک های زیر ۱۰۰ هزار دلار

ساعت کاری در ترکیه

ساعات کاری در ترکیه تقریباً ۴۵ ساعت در هفته در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷ می باشد. کارمندان معمولاً ۱۴ روز در سال می توانند مرخصی با حقوق داشته باشند و این تعداد روزها نسبت به ساعات کاری می‌تواند افزایش پیدا کند.

 لیست مشاغل پر طرفدار برای ایرانیان در ترکیه

آمارهای به دست آمده از وضعیت کار ایرانیان در ترکیه نشان می‌دهد که مشاغلی که در ادامه برایتان می‌آوریم بین ایرانیان بسیار پرطرفدار بوده است.
  • کار در رستوران
  • کار در کارگاه های تولیدی
  • آرایشگری
  • مشاور املاک
  • حسابدار
  • وکیل
  • صندوقدار
  • پرستار
  • منشی
  • عکاس
  • تکنسین کامپیوتر
  • راه اندازی رستوران
  • گل فروشی
  • راه اندازی مغازه کیف و کفش، بوتیک ، لباس نوزاد و ..

بیشتر بخوانید:  چطور با سرمایه کم در ترکیه صاحب کسب و کار شوید

حقوق وزارت کار در ترکیه

 حداقل حقوق وزارت کار در ترکیه برای ایرانیان و اتباع خارجی در سال ۲۰۲۰

در ابتدا نباید انتظار حقوق بالا و برابر با حقوق دریافتی یک شهروند ترک را داشته باشید. ترکیه کشور فرصت هاست اگر شما مهارت و تخصص بالایی داشته باشید و کارفرما از شما راضی باشد مسلماً حقوق شما برحسب آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است حقوق بالاتر از یک شهروند ترک را داشته باشید. آمارهای به دست آمده از حقوق دریافتی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که حقوق پایه در ترکیه ۱۵۰۰  لیر بوده این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته و به ۲۳۲۴ رسیده است.