مسجد سلطان احمد استانبول، شاهکار عثمانی

مسجد سلطان احمد استانبول، شاهکار عثمانی

21 مرداد 1402

جاذبه گردشگری

مسجد سلطان احمد استانبول، شاهکار عثمانی

استانبول دارای جاذبه های گردشگری زیادی اعم از پارک های آبی، سواحل، شهربازی، پارک، مساجد زیادی است یکی از معروف ترین و با شکوه ترین مساجد استانبول، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی است. این مسجد به دستور سلطان احمد اول ساخته شد و امروزه به یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده است. مسجد سلطان احمد در کدام شهر ترکیه قرار دارد؟ قوانین بازدید از این مسجد چیست؟ چطور می توانیم به مسجد آبی برویم؟ با خواندن این مطلب جواب سوالات را خواهید یافت و بیشتر با مسجد سلطان احمد استانبول (مسجد آبی) آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

معرفی مسجد سلطان احمد استانبول

معماری مسجد سلطان احمد استانبول

قوانین بازدید از مسجد آبی چیست؟

آدرس مسجد سلطان احمد در  استانبول

جاذبه های گردشگری اطراف مسجد سلطان احمد استانبول

معرفی مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد که معمولاً به عنوان مسجد آبی شناخته می شود، یک بنای تاریخی نمادین است که در استانبول واقع شده است. این یکی از معروف ترین و خیره کننده ترین نقاط دیدنی شهر است که به دلیل معماری پیچیده، کاشی های آبی خیره کننده و عظمت شهرت دارد. در قرن ۱۷ میلادی بعد از صلح با فارسی زبانان، سلطان احمد اول که ۱۹ سال داشت تصمیم گرفت برای نشان دادن قدرت عثمانی، مسجدی را در استانبول بسازد و این اولین مسجد امپراتوری بعد از ۴۰ سال بود. ساخت این مسجد در سال ۱۶۰۹ شروع شد و در سال ۱۶۱۶ به اتمام رسید. مسجد سلطان احمد استانبول یا مسجد آبی در منطقه کاخ امپراتوری بیزانس درست در چند قدمی ایا صوفیا قرار دارد. مکانی که دارای اهمیت نمادین مهمی بود زیرا بر افق شهر حاکم بود. ۱ سال بعد از ساخت مسجد، سلطان احمد اول درگذشت و پیکر او را به همراه همسر و سه فرزندش در محوطه بیرونی مسجد دفن کردند و این مسجد را سلطان احمد نامگذاری کردند. مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی دارای یک مدرسه، بیمارستان، عمارت، بازار و مدرسه ابتدایی بود که بیشتر آنها در قرن ۱۹ تخریب شد.

مسجد آبی بین سال‌های 1609 و 1616 توسط معمار محمد آقا به دستور سلطان احمد اول ساخته شد. این مسجد به عنوان یک نمایش قدرت امپراتوری برای تکمیل مسجد باشکوه ایاصوفیه، که رو به روی آن در سراسر میدان سلطان احمد قرار دارد، طراحی شد.  این مسجد به دلیل بیش از 20000 کاشی سرامیکی دست ساز ایزنیک که فضای داخلی را تزئین می کند، با طرح های مختلف لاله، گل رز، گل میخک و زنبق که به خوبی با 260 پنجره روشن می شود، نامگذاری شده است.

مسجد-سلطان-احمد

درخواست مشاوره در ترکیه

معماری مسجد سلطان احمد استانبول

  مسجد سلطان احمد دارای یک گنبد آبشاری اصلی، شش مناره و هشت گنبد ثانویه است که آخرین مسجد کلاسیک به حساب می آید. معمار آن شخصی به نام محمد آقا صدفکار است که در ساخت آن از معماری ترکیبی بیزانس و معماری اسلامی استفاده کرده است. مسجد سلطان احمد که معمولاً به دلیل کاشی های آبی رنگی که دیوارهای داخلی آن را تزئین می کند، مسجد آبی نامیده می شود.  این مسجد در منطقه تاریخی سلطان احمد در استانبول در نزدیکی ایاصوفیه و کاخ توپکاپی واقع شده است.

معماری داخلی

در معماری داخلی مسجد بیشتر از رنگ های آبی استفاده شده به همین علت این مسجد به مسجد آبی شهرت پیدا کرده است. در معماری داخلی آن بیش از ۲۰۰۰۰ کاشی سرامیکی آبی در ۵۰ طرح مختلف استفاده شده است. کاشی ها در سطوح پایین تر دارای طراحی سنتی هستند که طراحی آنها نماینگر گل، درختان سرو ... می باشند که نمونه ای عالی از طراحی ایزنیکی قرن ۱۶ است. 

فضای داخلی مسجد سلطان احمد دارای ۲۶۰ پنجره است که در قرن ۱۷ این پنجره ها با شیشه های رنگی پر شده بود ولی به مرور زمان این شیشه های رنگی جای خودش را به شیشه های معمولی دادند. در وسط مسجد که بایستید و چرخی آرام بزنید و از 26 پنجره اُرُسی  و رنگی رنگی سلطان احمد را تماشا  کنید .

این تعداد پنجره از این جهت است  که نور داخل شبستان به بهترین وجه ممکن تامین شود و هر نیم طاق دارای 5 پنجره می باشد و بعضی از آنها فاقد شیشه می باشند و تنها به صورت پنجره است.

 یکی از بخشهای مهم این مسجد محراب آن است که به زیبایی تمام از مرمر سفید تراشیده شده و شکوه آن در قسمت بالا با طاقچه هایی پی در پی و آبشاری تکمیل شده است. و درست در بالای محراب دو صفحه با زمینه سبز رنگ به چشم میخورد که بر روی نوشته های طلایی رنگ قراردارند.

دیوارهای اطراف پنجره ها مرمر نیستند و با کاشی های پر نقش و نگار پوشانده شده اند. دقیقا در سمت راست محراب، منبر بلند با تزییناتی بی نظیر توجه را می رباید و نگاه را درگیر خودش می کند.

در کنار پنجره ها، لوسترهای شمعدانی و بزرگ مسجد نیز در روشن کردن فضا دست دارند. خوشنویسی های داخل مسجد از آیات قرآن گرفته شده اند و اثری از سید کاظم گُبَری، یکی از بهترین خوش نویسان قرن هفدهم هستند. خوب است بدانید کف مسجد را با فرش های بزرگ و اهدایی پوشانده اند و در طول زمان های مشخص، آن ها را با فرش هایی نو جایگزین می کنند.

جاذبه های گردشگری اطراف مسجد سلطان احمد استانبول

این مسجد که در منطقه  قدیمی تاریخی واقع شده است به تعدادی از دیدنی های دیگر از جمله ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، موزه باستان شناسی، آب انبار باسیلیکا و بازار بزرگ نزدیک است. همچنین می توانید از مقبره سلطان احمد اول که درست خارج از دیوار محوطه، شمال غربی مسجد قرار دارد، بازدید کنید. بازدید از آن رایگان است و با کاشی‌های ایزنیک قرن هفدهمی تزئین شده است.

مسجد-آبی

قوانین بازدید از مسجد آبی چیست؟

 مسجد آبی همچنین یک جاذبه توریستی محبوب است که بازدیدکنندگانی را از سراسر جهان که برای تحسین معماری، تاریخ و اهمیت فرهنگی آن می آیند، به خود جذب می کند. از بازدیدکنندگان غیرمسلمان استقبال می شود، اما از آنها انتظار می رود از قانون لباس مناسب و رفتار محترمانه پیروی کنند. مسجد سلطان احمد استانبول برای مسلمانان ترکیه ساخته شده ولی به دلیل استقبال زیاد گردشگران برای اینکه حرمت مسجد حفظ شود، غیر مسلمانان باید از ورودی میدان اسب دوانی که ضلع غربی مسجد است وارد شوند. زنجیرهایی در این دروازه آویزان هستند که باعث می شود در زمان ورود سر خود را خم کنید. در زمان اقامه نماز بازدید از داخل مسجد امکان پذیر نمی باشد. بانوان حتما باید در هنگام بازدید مو و دستان خود را توسط یک شال بپوشانند.

ساعات بازدید مسجد سلطان احمد استانبول

  • ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰
  • ۱۳ تا ۱۴:۳۰
  • ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۴۵
  • روزهای جمعه: ۱۳:۳۰
  • هزینه ورود: رایگان
ملک های زیر ۱۰۰ هزار دلار

آدرس مسجد سلطان احمد در  استانبول

  اگر در میدان تکسیم هستید ابتدا به کاباش بروید و از آنجا سوار تراموای Tram T1 شوید و در ایستگاه Sultanahmet  پیاده شوید .مسجد سلطان احمد ( مسجد آبی) استانبول فقط حدود ۵ دقیقه پیاده روی تا این ایستگاه فاصله دارد. فاصله میدان تقسیم تا مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) از این طریق تقریبا ۳۰ دقیقه می باشد. اگر در نقاط دیگر شهر استانبول هستید ابتدا توسط مترو و تراموا خود را به خط تراموای T1 برسانید (از نقشه مترو استانبول استفاده کنید). سوار تراموای Tram T1 شوید و در ایستگاه Sultanahmet از آن پیاده شوید .مسجد سلطان احمد فقط حدود 5 دقیقه پیاده روی تا این ایستگاه فاصله دارد.

تعداد نظرات : 1
  • با بهترین جاذبه های گردشگری استانبول آشنا شوید - آقای ترکیه
    15 شهریور 1401
    […]  مسجد سلطان احمد به دلیل اینکه در معماری آن از کاشی‌های آبی استفاده شده است به مسجد آبی نیز مشهور است. این مسجد یکی از باشکوه ترین مساجد استانبول است که دارای یک گنبد آبشاری اصلی، ۶ مناره و ۸ گنبد ثانویه می باشد. […]