اطلاعات کامل درباره کاخ دلما باغچه استانبول ، عظمت امپراتوری عثمانی

اطلاعات کامل درباره کاخ دلما باغچه استانبول ، عظمت امپراتوری عثمانی

14 شهریور 1402

جاذبه گردشگری

اطلاعات کامل درباره کاخ دلما باغچه استانبول ، عظمت امپراتوری عثمانی

کاخ دلما باغچه استانبول (Dolmabahçe Palace) در قسمت اروپایی تنگه بسفر، منطقه بشیکتاش قرار دارد. می توانیم به جرات بگوئیم این کاخ لوکس ترین و معروفترین کاخ های منطقه ی بشیکتاش قرار دارد و برای هرکسی که به عظمت امپراتوری عثمانی علاقه مند است، دیدنی است. اگر به استانبول سفر کنید تزئینات بیرونی این کاخ با سبک نئو کلاسیکش شما را شگفت زده خواهد کرد. کاخ دلما باغچه استانبول از سال ۱۸۵۶ تا ۱۸۸۷ به عنوان مرکز اصلی اداری امپراتوری عثمانی بود که به مرور زمان تبدیل به کاخی مجلل در منطقه اروپایی استانبول شد و امروزه به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده است. با آقای ترکیه همراه باشید تا با هم از این کاخ دیدن کنیم.

فهرست مطالب

تاریخچه کاخ دلما باغچه استانبول - Dolmabahçe Palace

تاریخچه کاخ دولما باغچه به اندازه فضای داخلی مجلل آن فریبنده است. این بنا که در قرن نوزدهم ساخته شده است، جایگاه مهمی در تاریخ ترکیه دارد و نشان دهنده گذر از امپراتوری عثمانی قدیم به دوران مدرن تر است.

ساخت این کاخ در سال 1843 به دستور سلطان عبدالمجید اول آغاز شد که هدفش ایجاد نمادی بزرگ از قدرت و ثروت امپراتوری بود. این کاخ توسط دو معمار ارمنی، Garabet Balyan و پسرش Nigoğayos طراحی شده است که معماری سنتی عثمانی را با تأثیرات اروپایی در هم آمیخته است و در نتیجه شاهکاری منحصر به فرد ساخته شده است.

 سلاطین امپراتوری از آن به عنوان اقامتگاه اصلی خود استفاده می کردند و همچنین محل برگزاری بسیاری از مراسم و رویدادهای مهم بود. این مرکز به عنوان مرکز قدرت سیاسی عمل کرد و شاهد لحظات حساسی در تاریخ ترکیه بود.

یکی از چنین لحظاتی امضای معاهده لوزان در سال 1923 بود که به جنگ استقلال ترکیه پایان داد و مرزهای مدرن جمهوری ترکیه را مستحکم کرد. مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار و اولین رئیس جمهور ترکیه، در جریان مذاکرات در کاخ دولما باغچه اقامت کرد و از آن به عنوان پایگاهی برای تغییر شکل ملت استفاده کرد. امروزه اتاقی که در آن معاهده امضا شد، یکی از مهم ترین مکان های تاریخی کاخ باقی مانده است.

این کاخ در طول تاریخ خود پذیرای مهمانان برجسته بسیاری از جمله پادشاهان، ملکه ها و سران کشورها بوده است. این نمادی از اعتبار و عظمت بود که ثروت و قدرت سلاطین عثمانی را به نمایش می گذاشت.

کاخ دلما باغچه استانبول

امروزه  دولما باغچه به عنوان یک موزه است و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا در زمان قدم بردارند و عظمت امپراتوری عثمانی را تجربه کنند. اتاق‌های  تزئین شده، لوسترهای خیره‌کننده، و مجموعه عظیم آثار هنری، نگاهی اجمالی به دوران گذشته را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این کاخ به دستور پادشاه سی ام امپراتوری عثمانی یعنی عبدالمجید اول ساخته شد. ساخت دلما باغچه از ۱۳ ژوئن ۱۸۴۳ شروع شد و در ۷ ژوئن ۱۸۵۶ افتتاح شد. برای ساخت این کاخ حدود ۵ میلیون لیر عثمانی یا به عبارتی ۳۵ تن طلا هزینه شد. کاخ دلما باغچه در ابتدا، خلیجی در بسفر بود که برای محاصره ناوگان عثمانی مورد استفاده قرار می گرفت. این منطقه در قرن ۱۸ احیا شد و به باغ امپراتوری تبدیل شد و مورد توجه و استقبال عثمانی ها قرار گرفت.

در ۳ مارس ۱۹۲۴ مالکیت این کاخ به میراث ملی جمهوری ترکیه منتقل شد. مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در زمان ریاست جهوری خود از این کاخ استفاده می کرد و سرانجام در۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در همین قصر در گذشت. هنوز هم آثار به یاد ماندنی وی در گوشه و کنار کاخ به چشم می خورد.  جالب است بدانید که ساعت های داخل کاخ را روی ۹:۰۵ دقیقه متوقف کرده اند درست در همان ساعتی که آتاتورک چشم از جهان فروبست.

معرفی پروژه های ساختمانی ترکیه

آشنایی با کاخ دلما باغچه استانبول

در ابتدا باید بگوییم که نام دلما باغچه (Dolmabahçe) از dolma در ترکیه به معنی پُر و bahçe به معنی باغ گرفته شده است و دلما باغچه به معنی باغ پُر شده می باشد.  این کاخ حدودا با ۱۴ تن طلا و بلور تزئین شده است. بزرگترین لوستر بلوری دنیا که هدیه ای از طرف ملکه ویکتوریا اول است در این کاخ نگهداری می شود. این لوستر دارای وزن ۴.۵ تن با ۷۵۰ لامپ می باشد. همچنین در کاخ دلما باغچه فرش هایی است که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این فرش ها هدیه نیکلاس اول به پادشاه است. کاخ دلما باغچه استانبول دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۶ هال، ۶ حمام و ۶۸ سرویس بهداشتی است و در ساخت داخلی آن حدود ۵۶ ستون بکار برده شده است.

این بنا که در قرن نوزدهم ساخته شده است، یکی از خیره کننده ترین نمونه های معماری عثمانی موجود است. این کاخ وسیع است که بیش از 250000 متر مربع مساحت دارد و به خاطر تزئینات داخلی مجلل و تزئینات پرآذینش مشهور است. کاخ دولما باغچه از سنگ مرمر حکاکی شده تا لوسترهای زیبایش نمادی از عظمت و ثروت سلاطین عثمانی است.

کاخ-دلما-باغچه

 این کاخ دارای بیش از 285 اتاق است که هر کدام به دقت طراحی و تزئین شده اند. از لوسترهای پرآذینی که از سقف آویزان شده تا فرش های با نقش و نگار پیچیده که کف را تزئین می کنند، هر جنبه ای از طراحی داخلی یک جشن برای چشم هاست.

یکی از نقاط برجسته این کاخ تالار تشریفات است که به تالار پلکانی کریستالی نیز معروف است. این تالار بزرگ با لوسترهای کریستالی خیره کننده، ستون های مرمری و گنبد شیشه ای خیره کننده تزئین شده است. این یک منظره واقعا الهام‌بخش و نمونه کاملی از شکوه معماری کاخ است.

یکی دیگر از ویژگی های برجسته اتاق آبی است که نام خود را از کاشی های آبی خیره کننده ایزنیک که دیوارهای آن را می پوشانند گرفته است. این اتاق یک شاهکار واقعی از طراحی عثمانی است، با رنگ های زنده و الگوهای پیچیده.
این کاخ توسط باغ های زیبا احاطه شده است و مناظر خیره کننده ای از بسفر را ارائه می دهد. معماری بیرونی نیز با گنبدهای باشکوه، طاق های زیبا و جزئیات پیچیده به همان اندازه چشمگیر است. این یک شگفتی واقعی معماری و گواهی بر مهارت و بینش طراحان آن است.

بیشتر بخوانید: هتل چراغان پالاس استانبول

در کاخ دلما باغچه چه آثاری در انتظار شماست؟

کاخ دلما باغچه وسط یک باغ قرار دارد که به ۳ بخش سوئیت ها، حرمسرا و اقامتگاه ولیعهد تقسیم می شود. در هنگام ورود به این کاخ با دروازه ای بسیار مجلل روبه دریا خواهید شد که یک برج ساعت نیز کنار آن قرار گرفته است. می توانید در این دروازه که رو به دریا است بایستید و عکس های یادگاری بگیرید. وقتی وارد کاخ شوید آثارهای هنری دستی منحصر به فرد اروپایی و خاور دور شما را مجذوب خود می کند. لوسترهای کریستالی، شمعدانی ها و شومینه ها در اتاق ها خودنمایی می کنند. در این کاخ ۶ حمام وجود دارد که با مرمرهای حکاکی شده اش فضایی زیبا و دیدنی را خلق کرده است. جالب است بدانید که بزرگترین سالن باله جهان در این کاخ قرار دارد که در زمان های گذشته از این سالن برای جلسات سیساسی، باله و مراسم تبریک استفاده می شد.

آدرس کاخ دلما باهچه

آدرس کاخ دلما باغچه استانبول

استانبول، ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دلما باغچه، کاخ دلما باغچه

همه چزی درباره ی زندگی در ترکیه

چگونه از تکسیم به کاخ دلما باغچه استانبول برویم

برای رفتن به دلماباغچه می توانید از میدان تکسیم سوار اتوبوس های DT1 شوید و ایستگاه mimar sinan üniversitesi پیاده شوید و بعد از ۳ دقیقه پیاده روی به این کاخ خواهید رسید.