مساجد معروف ازمیر

15 شهریور 1401

جاذبه گردشگری

مساجد معروف ازمیر
درخواست مشاوره در ترکیه
ازمیر یکی از شهرهای بزرگ ترکیه است که دارای محیطی آرام و بی سر و صداست. دیدن مساجد و مکان های تاریخی برای گردشگران بسیار جذاب است که شهر ازمیر هم از این امر مستثنی نیست. در این مقاله  چندین را معرفی می کنیم.
  • مسجد عیسی بیگ
مسجد عیسی بیگ یا عیسی بی، در قرن 17 میلادی توسط معماران اهل شام کشور سوریه  و به افتخار یکی از حاکمین سلجوقی ساخته شد. این مسجد در نزدیکی کلیسای سنت جان قرار دارد. در درب های مسجد، پنجره ها و گنبد ها عدم تقارن وجود دارد و می توانید به وضوح آن را مشاهده نمایید. اندازه مسجد 51 در 57 مترمربع است و دارای حیاط بزرگ و یک سالن شبستان است. به طور کلی مسجد عیسی بی از 2  راهرو جانبی و 2 گنبد در مرکز آن تشکیل شده است. نمای شرقی توسط مرمرهای  سفید از طرح های هندسی و کتیبه های خوش  نویسی شده حکاکی شده است. فضای داخلی مسجد دارای 1 محراب و 1 منبر و ستون های کلاسیک تشکیل شده است . فضای بیرونی مسجد دارای 2 مناره است که یکی در سمت غرب و دیگری در سمت شرق قرار دارند این مناره ها  در پی زلزله های سال ۱۶۵۳ و ۱۶۶۸ که در این منطقه اتفاق افتاد آسیب دیدند و در سال های ۱۹۷۵ و۲۰۰۵ دوباره بازسازی شدند. برای رفاه حال مسافران و بازدیدکنندگان در کنار دیواره های مسجد غرفه ها و مغازه هایی وجود دارد که گردشگران می توانند سوغات های سنتی آن منطقه را خریداری نمایند. یکی از نکات جالبی که درباره ی این مسجد تاریخی وجود دارد این است که برای ساخت این مسجد، از ستون ها و سنگ های باقی مانده از خرابه های شهر تاریخی افسوس ترکیه در آن زمان استفاده کرده اند. از جمله قوانین موجود برای ورود در داخل مسجد عیسی بیگ ترکیه برای مردان پوشیدن شلوار و برای زنان پوشاندن مو و پاهایشان است.
  • مسجد حیصار
این مسجد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مسجد در سراسر ازمیر است که در قرن ۱۶ و بین سالهای  1598-1592در نزدیکی محله کمرالتی ساخته شد. معماری داخلی این مسجد از منبر و محراب تشکیل شده است که فضای داخلی آن یکی از نمونه های قابل توجه آثار هنری اسلامی عثمانی به شمار میرود.   این مسجد دارای یک گنبد اصلی در مرکز است که توسط هشت ستون های بزرگ همراه با سه گنبد بزرگ در هر دو طرف احاطه شده است. سه گنبد کوچکتر در پشت از بالا وجود دارد که از بهترین جاذبه های ترکیه و دیدنی های ازمیر محسوب می شود.
  • مسجد شادیروان
این مسجد یکی از جاذبه های ازمیر است که در 17 ساخته شد و در قرن 19 مجددا بازسازی شد. مسجد شادیروان در نزدیکی بازار کمرالتی و در میدان کوناک قرار گرفته است. این مسجد دارای یک گنبد و یک مناره است و قسمت داخلی مسجد با سنگ تزئینات طلایی و حکاکی دست تزئین شده است. در کنار این مسجد چشمه آبی جاری است در غرب آن هم یک کتابخانه وجود دارد.
  • مسجد سالیچی اقلو
این مسجد در سال 1906 میلادی در خیابان دکتر فیک موهیتین آدام ساخته شد. مسجد سالیچی اقلو دارای دو طبقه می باشد. شبستان اصلی آن به عنوان بهترین دیدنی‌ های ازمیر ترکیه شناخته شده است. در طبقه پایین‌تر مسجد سالیچی اقلو فروشگاه‌ها، انبارها را می توانید ببینید و همچنین در طبقه پایین‌تر این مسجد نیز یک مدرسه وجود دارد. علاوه بر گنبد اصلی، سه گنبد کوچکتر به سمت ورودی دیده می‌شود. درون گنبد مسجد سالیچی اقلو تزییات در رنگ های‌ پالت قرمز، سبز و قهوه‌ای مشاهده می ‌شوند.
  • مسجد کمرالتی
این مسجد یکی از آثار معروف به جا مانده از دوران عثمانی است که در میدان کوناک خیابان 853 ازمیر قرار دارد. مسجد کمرالتی در قرن 17 میلادی ساخته شد و از قدیمی ترین مساجد ازمیر به شمار می رود. در این مسجد می توانید یک مناره و یک بالکن را مشاهده نمایدد. در حیاط این مسجد مدرسه وجود دارد که در همان سال ساخته شده است.  
همه چزی درباره ی زندگی در ترکیه